Det finns tyvärr inga hemligheter med sökmotoroptimering som gör att din hemsida automatiskt rankar högre i sökresultaten. Det enda du kan jobba på är att göra det lättare för sökmotorer att genomsöka, indexera och förstå innehållet på din hemsida.
Finns din hemsida på Google?
Om du vill se om Google har indexerat din hemsida så kan du skriv “site:dittdomännamn.se”. Då får du upp ett resultat som visar alla sidor som Google har indexerat utav din hemsida.
Tips för när du ska anlita en SEO-byrå
Är det så att du känner att du inte har tid eller kunskapen för att göra förbättringarna som krävs för att göra din hemsida synligare för sökmotorer så kanske det är en god idé att anlita någon att göra det. Det finns en mängd med företag som säger att dom är duktiga på detta, men oavsett vem du anlitar är det bra om du kan en del grunder själv. Om du vill ha fler tips på vad du ska fråga och titta närmare på när du ska anlita en SEO-byrå så rekommenderas det varmt att du tittar på det Google själv säger. Här ger dom tips om vilka frågor du ska ställa till en SEO-byrå om.
Hjälp sökmotorer att hitta ditt innehåll
Ett av de första sakerna du bör göra är att skapa en webbplatskarta, något som på engelska kallas för “sitemap”. Detta är en karta som beskriver hela hemsidans struktur för sökrobotar som kommer för att indexera och förstå din hemsida.
Finns det något som du inte vill ska indexeras?
Om det är så att du har några sidor som du inte vill att Google ska indexera så behöver du säga detta. Enklast är det om du gör det med en “robots.txt”-fil. Denna placerar du i rotkanalen på din hemsida.
Det kan vara så att du exempelvis inte är färdig med en hemsida än och vill därför att den inte visas i sökmotorer än. Kanske är det så att du har skapat en webbutik men att vissa produkter ännu inte har en produkttext, och därför vill du vänta med att alla ska kunna hitta sidan på sökmotorer. Det kan finnas flera andra anledningar till varför man inte vill att en sida indexeras.