Hur du sökmotoroptimerar för att bygga ett varumärke

Fas i köpresan för varumärkesbyggande

Målet är att bygga ett varumärke

Som marknadsförare vet du att en kund går igenom flera faser i en köpresa innan de kommer till den fasen där de faktiskt bestämmer sig för att köpa något från dig. Vi har gått igenom hur du kan kartlägga hela köpresan i ett tidigare blogginlägg, och nu vill vi fokusera mer på hur du sökmotoroptimerar när ditt mål är att bygga ett varumärke, dvs du vill bygga och förstärka platsen ditt varumärke har i kundens huvud.

Bli top-of-mind

När ditt mål är “varumärkesbyggande” vill du med andra ord göra saker så att ditt varumärke blir “top-of-mind”. Det betyder att så fort en kund har ett behov och påbörjar sin interna informationssökning för att se om hon känner till något som kan tillfredsställa behovet så ska ditt varumärke vara den första som dyker upp i hennes huvud.

Köpresans 5 faser

Om du minns från vårt tidigare blogginlägg så finns det 5 faser i hela köpresan. Dessa faser är: Kännedom, Övervägande, Transaktion, Ägande/Konsumerande och Merförsäljning.

Hur en köpresas olika faser ser ut

Fas: Kännedom

När ditt mål är branding, dvs varumärkesbyggande, bör du fokusera på två specifika faser i köpresan. Den första fasen är “kännedom”, och det är i denna fas som kunden precis har insett att hon har ett behov och börjar att söka på internet efter information om ämnet. Just nu vet hon inte mycket om ämnet och därför är hennes sökfraser ganska generella.

Exempel på sökord

Om hon exempelvis vill veta hur det är att spela in sin egen podd kanske hon söker på ord såsom:

  • “Egen poddradio”
  • “Podcasting”
  • “Gör egen podd”
  • “Utrustning för podcasting”

I kännedom-fasen är allting ganska generellt och hon är mest ute efter att lära sig mer om ämnet. Det är först när hon lärt sig tillräckligt som hon börjar fundera mer på vad exakt hon själv behöver för att spela in sin egen podd.

Varför ska du fokusera på fasen kännedom?

Det är nu kunden kommer i kontakt med webbplatser som ger svar på frågorna hon har. Ifall din webbplats är duktig på att ge henne bra svar så kommer hon att ha förtroende för er, och när det senare i köpresan blir dags för att faktiskt köpa något kommer er webbplats förhoppningsvis vara top-of-mind i hennes huvud.

Fas: Ägande/Konsumerande

Den andra fasen du bör fokusera på när du vill bygga ett varumärke är den som kallas för “ägande/konsumerande”. I denna fasen har kunden redan köpt din produkt, och det är nu hon börjar klämma och känna och verkligen se om din produkt tillfredsställer hennes behov. Det är nu hon får svar på om ni lever upp till hennes förväntningar.

Vad du behöver göra

Du vet själv att din produkt är hur bra som helst, men om kunden inte upplever detta så kommer ni inte få kunder som snackar gott om produkten. Det är därför du bör fokusera på att skapa en massa innehåll för som hjälper kunden att verkligen få ut det mesta av din produkt. Visa henne hur hon använder din produkt för att uppnå sina mål och därmed tillfredsställa sina behov.

Vilka sökord kunden använder i denna fas

Kunden har nu köpt din produkt, exempelvis en mikrofon man spelar in poddar med. Det är därför vanligt att hon söker på ord såsom:

  • “Hur använder jag X-mikrofon?”
  • “Hur redigerar jag med X-program?”
  • “Manual till X-mikrofon”
  • “Förbättra ljudkvalité med X-mikrofon”

Det du behöver göra som företag är att ta alla frågor som kunderna har och söker svar på och se till att du skapar det bästa innehållet som finns om ämnet. Detta gör att kunden verkligen använder er produkt på ett sätt så att hon uppnår sina mål. Genom att er produkt gör det hon förväntat sig får hon mer förtroende för er, vilket i sin tur gör att ert varumärke fortsätter vara top-of-mind i hennes huvud.