(Den här artikeln är en del i en serie som sammanfattar vad Google Search Quality Evaluator Guidelines (Google E-A-T) är för något och hur kunskap om dem kan hjälpa dig att sökoptimera effektivare – Läs alla artiklar längst ner på sidan)
Som SEO-specialist känner du säkert redan till att Google väldigt sällan berättar vad som kan få din hemsida att ranka högre i rankningarna. Google kan ha en del dokument som de publicerar då och då, deras anställda kanske berättar lite detaljer om hur de tänker i en del intervjuer, men i det stora hela brukar Google sällan ge oss hjälp på traven när det kommer till sökmotoroptimering. Tills nu!
För oss som är SEO-nördar var det en tidig julklapp att upptäcka dokumentet som heter Google Search Quality Evaluator Guidelines (det många kallar för ”Google E-A-T”) för utvärderare (raters/evaluators). Det är nämligen så att Google har en hel del anställda runt om i världen som jobbar åt dem för att utvärdera, poängsätta och ge feedback på hemsidor. Dessa personer kallas i dokumentet för “evaluators” eller “raters”, och har som uppgift att hjälpa Google att ta reda på vad som är en “hemsida med hög kvalité” och vad som är en “hemsida med låg kvalité” utifrån vissa kriterier.
Feedbacken används för att förbättra algoritmerna
All feedback dessa raters/evaluators (vi kommer kalla dem för “utvärderare”) skapar skickas sedan vidare till Googles team som jobbar med algoritmer. Dessa team använder sedan feedbacken för att skapa ännu bättre algoritmer på vad som är hemsidor med hög kvalité respektive låg kvalité. Allt detta för att du och jag ska få de absolut mest relevanta sökresultaten när vi gör en sökning på Google.
Guldet för dig som jobbar med SEO är att Google i dokumentet skriver hur man vet om en hemsida är utav hög kvalité respektive utav låg kvalité. Denna kunskapen är som ett Ninja-hack som verkligen kan hjälpa dig att vässa till en hemsida så pass mycket att Google börjar se den som en högkvalitativ hemsida.
Har sammanfattat allt i en artikelserie
I den här artikelserien har vi skrivit vår egen tolkning av det som står i Googles dokument, och för er skull har vi även försökt att skapa en sammanfattningen av vår tolkning. Vår starka rekommendation är att du läser dokumentet, Google Search Quality Evaluator Guidelines, själv då den är fylld med SEO-guldkorn.
Vi har skapat en lång serie där vi försökt sammanfatta guldkornen som finns i Googles dokument. Klicka på valfri artikel här nedan för att börja läsa:
Alla artiklar
- Förstå vad syftet för en hemsida är utifrån Google E-A-T
- Hur du gör för att förstå en hemsida utifrån Google E-A-T
- Varför hemsidans rykte är viktig för Google E-A-T
- Google E-A-T faktorer som gör en hemsida till “Hög Kvalitet”
- Hur du gör för att få hög E-A-T Google
- Hur din hemsida får högsta Google E-A-T poäng för kvalitén