Använd Meta Description
Det många kanske inte känner till är att det är just Meta Description som är den texten som syns i Googles sökresultat (och som förhoppningsvis ska locka besökarna att klicka på länken). Förr i tiden var denna metataggen viktig för att hjälpa Google att förstå vad din sida handlar om. Idag är den inte lika viktig i rankningsammanhang, men däremot är den väldigt viktig för att locka in besökare till din sida.
Taggen skrivs som följande och placeras i <head>-delen av HTML-dokumentet:
<meta name=”description” content=”Handbok i SEO”>
Fördelarna med att använda meta description
Den största fördelen är att sökmotorn använder denna texten när de presenterar sidan på sökresultaten.
Försök så gott du kan att göra beskrivningen både intressant och beskrivande. Det är ju trots allt denna texten som kommer att användas för att locka folk att klicka. Undvik dock att inte skriva meningar med information som inte är relevanta för innehåller på sidan.
Skapa unika beskrivningar för varje sida
För att sökmotorer ska förstå den specifika sidan de är på är det viktigt att du har unik meta description-tagg för varje sida. Det betyder att din meta description inte bara måste vara relevant för den specifika sidan utan även unik på så sätt att samma identiska text inte syns på någon annan av dina sidor.
Använd rubrik-taggar för att visa att något är viktigt
Att använda rubriker är inget ovanligt i en text. För sökmotorer är dom lika viktiga som för en mänsklig läsare, för dom hjälper läsaren att förstå om något är extra viktigt eller inte.
Genom att du skriver rubriker så kommunicerar du inte bara att något är viktigt utan även lite om vilken typ av innehåll som finns under en rubriktext.
Som exempel kanske du använder en H1-tagg för en huvudrubrik och kanske en H2- eller H3-tagg för underrubriker. Oavsett hur du använder rubriker så är det bra att du använder dig utav rubriker och på ett semantiskt korrekt sätt för att sökmotorn bättre ska förstå hemsidan den är inne på.
Saker att tänka på:
- Skriv bara rubrik-taggar som hjälper till att definiera sidans struktur.
- Undvik att ha för många rubrik-taggar på en sida.
- Använd inte för långa rubriker.
- Använd rubrik-taggarna för att visa den semantiska strukturen på sidan.
Lägg till strukturerad data
För dom som är nya för sökmotoroptimering så är “strukturerad data” helt enkelt kod som vi lägger på sidor för att beskriva deras innehåll för sökmotorer så att dom bättre ska förstå innehållet.
Denna informationen som du delar med dig i den strukturerade datan kan sökmotorer också använda när dom ska presentera sitt sökresultat. Som exempel kanske du i din strukturerade data förklarar för Google att sidan deras sökrobot är inne på är en produktsida. Sen när sökmotorn presenterar sitt sökresultat så kanske Google även presenterar betygen (antal recensionsstjärnor) som produkten har fått från sidans kunder.
I princip kan du märka upp många olika saker på din hemsida för att göra det enklare för Google att förstå sidornas innehåll. Bland dom vanligaste sakerna man brukar märka upp med strukturerad data är:
- Produkter man säljer
- Öppettider
- Logotyp
- Recept
- Events
- Video som beskriver verksamheten