För inte så länge sedan berättade John Mueller, en talesperson för Google, om varför en hemsida faller i rankningen. De stora förklaringarna är självklart att det kan ha hänt förändringar i länkarna som pekar mot din hemsida eller att innehåller på din hemsida förändrats.
Däremot, om du skulle se att din hemsida sakta faller nedåt över tid så är det nog inte bara länkarna eller ditt innehåll som påverkar.
4 vanliga anledningar
Enligt John Mueller finns det 4 vanliga anledningar till varför en hemsida sakta tappar sin position.
1. Ekosystemet förändras
Med ekosystemet menas alla hemsidor som behandlar samma ämne som din hemsida. Dessa kanske blir starkare, bättre eller till och med försvinner helt.
2. Algoritmerna förändras
Under ett år gör Google många små förändringar i sina algoritmer, och då och då, gör de även några stora förändringar. Alla dessa förändringar påverkar hur algoritmerna ser på din hemsida och dess position.
3. Användarnas sökningar förändras
Det vi vet rent historiskt är att minst 15% av alla sökningar som görs varje år är nya. På samma sätt som nya sökningar uppkommer är det gamla som försvinner – folk slutar söka på de sökorden helt enkelt. Därför kan det faktiskt vara så att du optimerat dina sidor för sökord som används allt mindre.
4. Användarnas förväntningar har förändrats
Användarnas mål förändras ständigt. Detta gör även att deras förväntningar på ditt innehåll även förändras. Så om du tappar i rankning, ställ dig frågan:
”Lever jag upp till användarnas förväntningar?”