SEO sökordsanalys: Hur du gör en bra sökordsanalys för Google

Inom SEO är sökordsanalysen “bread and butter”, dvs något alla måste göra och som lägger grunden för allt annat arbete. Det är med andra ord något du verkligen behöver lära dig.

Det här är stegen du kommer få lära dig när du gör en sökordsanalys:

Steg 1 – samla in sökord

I detta steget börjar du samla in en massa sökord. Hur många sökord behöver du samla in? …ja det beror helt enkelt på företaget och branschen. För de flesta företag brukar man kunna hitta mellan 1000-7000 sökord. För vissa stora e-handlare kan man lätt få ihop en lista me 10000-25000 sökord. Och för små företag kanske det ibland blir svårt att ens nå upp till 1000 sökord – beror helt enkelt på branschen och hur nichade de är.

Så vart börjar du för att samla in sökord?

De vanligaste sätten att samla in sökord:

  1. Konkurrenters hemsidor: Gå in och kolla vad du hittar och skriv ner sökorden som är intressanta. Vill du snabba upp processen kan du använda ett tredjepartsverktyg, såsom SEMrush eller Ahrefs, och låta verktygen berätta alla sökord som konkurrenten rankar på. Ta samtliga och lägg in på din egen hemsida för att senare gallra bort de som inte är relevanta eller innehåller varumärken.
  2. Tredjepartsverktyg: Här finns det en uppsjö av olika verktyg som kan ge dig en massa sökord att utvärdera. Några av de vanligaste sökordsverktygen är Google Keyword Planner, Keywordtool.io, Ahrefs och SEMrush. Det finns så klart många fler men du kommer ganska långt på dem jag nämnt. De får dock sina sökvolymer och sökord från olika källor så bli inte överraskad om sökvolymerna och antal sökord skulle skilja sig åt mellan dessa.
  3. Google Search Console/Google Analytics: Det här är befintlig information som du redan idag har tillgång till (om du har aktiverat dessa). Bara logga in på dina konton och kolla vilja sökord som du får in organisk trafik på idag. Dessa kan du exportera ut och lägga in i listan med sökorden (du kommer gallra senare).
  4. Brainstorma egna idéer: Gräv djupt i din egen hjärna och ta fram ord och som du tror människor använder för att hitta de produkter och tjänster som din kund säljer.
  5. Skapa ordkombinationer: Sätt ihop ord på olika sätt för att hitta sökord som du tror folk använder för att hitta din kunds hemsida. Du kan sedan använda olika verktyg för att kontrollera sökvolymer för dessa ordkombinationer.
  6. Autocomplete förslag: Kolla vilka autocomplete förslag som föreslås när du skriver in sökord på Google. När man sakta skriver ord börjar Google föreslå ord som den tror är relevant för sökningen. På detta sättet kommer du få insikter i hur andra söker för att hitta saker. Dessa sökord som föreslås kan du använda om du anser att de är tillräckligt relevanta.

Hela den här processen kan ta en 5-10 timmar (eller i vissa fall upp till 30 timmar om du gör en sökordsanalys för en stor e-handlare). Det får ta den tiden det tar för det är viktigt att du får med alla viktiga sökord (det är aldrig kul att missa nånting).

Börja rensa

I den långa listan du har fått kommer det att finnas en massa dubbletter. Använd funktioner i Excel eller Google Sheets för att ta bort alla dubbletter. Ta bort ord som inte är relevanta. Ibland kan det vara namn på konkurrenter eller så kanske det även är ordkombinationer som din kund inte vill ranka på, såsom exempelvis ord som börjar på “gratis”. Självklart kan “gratis” framför ett sökord funka perfekt för vissa företag men de som säljer premiumprodukter brukar ofta undvika ordet.

Steg 2 – analysera sökorden

Gå igenom samtliga sökord och bryta ut komponenter av sökorden som förekommer oftare än andra. Som exempel har vi sökorden “fermentering bra för magen”. Skulle vi bryta ut komponenterna skulle de vara “fermentering”, “bra”, “för” och “magen”.

Titta på sökorden här nedan:

  • fermentering recept
  • fermentering kurs
  • fermentering av grönsaker
  • fermentering av fisk
  • fermentering bra för magen

Notera att ordet “fermentering” förekommer väldigt frekvent. Detta är något som är bra att komma ihåg för när du ska börja gruppera sökorden. Har du dock en lång lista med sökord kan det vara svårt att hitta orden som förekommer flest gånger. Till din hjälp kan du därför använda verktyg som räknar ihop frekvenser för hur många gånger olika ord förekommer. Två såna gratisverktyg du kan använda är:

Exempel på hur det kan se ut när verktyget analyserat en ordlista är:

I bilden kan du se att “surdeg” och “surdegsbröd” verkligen sticker ut. Samtidigt märker du även att många söker på “jäst” och då kan det vara smart att kanske ha med detta också.

Samtidigt får du inte hela sanningen alltid när du kollar upp ordfrekvensen på enstaka ord. Ibland får du mer insikter av att kolla upp hur ofta en kombination av ord förekommer istället. Som exempel kunde vi i bilden ovan se att ordet “recept” förekom många gånger. Det vi inte kan se där är om ordet “surdeg” stod i kombination med “recept” eller inte. För att se detta skulle du kunna använda följande gratisverktyg som kollar ordkombinationer:

Generellt sett, om sökord med 2 ord förekommer ofta så är det mer värt än sökord med endast 1 ord. Anledningen är att 2 ord säger mer om sökavsikten än 1 ord.

Google Sheets

Om du har allt dina ord i ett stort dokument och vill veta hur många sökord som innehåller 1 ord eller fler kan du använda en COUNTA-funktion i Google Sheets.

Steg 3 – välj ut de viktigaste sökorden

Nu när sökordslistan börjat växa och du även fått upp frekvensen för hur ofta vissa sökord förekommer är det dags att välja ut de “viktigaste sökorden”.

Enklaste brukar vara att du sätter dig ner med kunden och går igenom listan. Då kan du passa på att fråga:

  • Vilka sökord är viktigast för er? (på en skala mellan 0-10)
  • Vilka sökord vill ni undvika? (de vill inte associeras med dem)
  • Har ni någon annan feedback ni vill ge gällande sökorden?

Börjar organisera i grupper

När vi nu vet vilka sökord som är viktigast och vilka som bör undvikas kan vi nu börja gruppera sökorden i olika grupper beroende på vad de handlar om.

Exempelvis kanske vi grupperar sökorden så här:

  • Grupp 1: Sökord som nämner enskilda produkter
  • Grupp 2: Sökord som pratar om vart man hittar något
  • Grupp 3: Sökord som handlar om hur man använder något
  • Etc…

Du får gå igenom era sökord och se vilka grupperingar som passar bäst för er.