Ditt mål är att sälja
Som varje marknadsförare behöver du se till att ditt företag säljer så mycket som möjligt. När du tittar på kundens köpresa ser du att den består utav fem olika faser. I ett tidigare blogginlägg tittade vi närmare på sökmotoroptimering för varumärkesbyggande, och i detta blogginlägg tittar vi närmare på hur du ökar din försäljning.
Köpresan har 5 faser
Som du vet har varje köpresa 5 faser:
- Kännedom (kunden lär sig mer om ämnet)
- Övervägande (kunden vet mer om vad dom behöver köpa för något)
- Transaktion (kunden köper produkten)
- Ägande/Konsumerande (kunden har nu köpt produkten och använder den)
- Merförsäljning (kunden kanske behöver service till produkten eller tillbehör)
Om ditt mål är att öka försäljningen är det smart om du fokuserar på faserna Övervägande, Transaktion och Merförsäljning. Anledningen till detta är för att det är i dessa faser som kunden verkligen vet att de behöver en viss produkt och de letar aktivt efter en produkt att köpa.
Fasen Övervägande
I denna fasen vet kunden att de behöver en viss produkt för att tillfredsställa sitt behov. Kanske vill hon starta en egen podd och vet att hon behöver köpa en mikrofon. Det är nu kunden börjar vara lite mer specifik i sina sökningar.
Exempel på sökord kunden använder:
- ”Podcast utrustning”
- ”Sony podcastutrustning”
- ”Enkel mikrofon för podd”
Då hon vet att det är en mikrofon för att spela in podd som hon behöver så är det exakt det hon söker efter. Vet hon även vilket varumärke hon behöver så skriver hon även det.
Fasen Transaktion
I denna fasen har kunden bestämt sig för exakt vilket varumärke/modell/produkt hon vill köpa. Hennes sökbeteende är mer specifikt och exempel på sökord hon skulle använda här skulle kunna vara:
- ”rabattkod sony”
- ”sony elgiganten”
- ”pris på sony mikrofon X”
- ”fri frakt sony”
Som du märker är kunden väldigt nära ett köp och vill bara säkerställa att hon vet vart hon ska köpa och att det blir till ett bra pris.
Fasen Merförsäljning
Denna fasen, merförsäljning, är faktiskt den sista fasen i en köpresa. Kunden har redan köpt produkten och börjat använda den. Förhoppningsvis är hon nöjd med produkten hon har köpt in (i exemplet en mikrofon från Sony), och i denna fasen handlar det mer om att göra saker som höjer kundens upplevelse av produkten. Kanske har den efter en lång tid gått sönder och behöver service eller så kanske hon känner att hon vill ha ett tillbehör till mikrofonen (typ som en längre sladd).
Exempel på ord hon använder i sin sökning
- ”service till sony mikrofon”
- ”extra sladd till mikrofon”
- ”tillbehör till sony mikrofon”
Om du gör ett bra jobb och skapar ett riktigt bra innehåll för dessa 3 olika faserna i köpresan säkerställer du verkligen att kunden kommer i kontakt med er precis när hon är beredd att öppna plånboken och köpa en produkt.