När sökmotoroptimering görs rätt kommer en hemsida att kunna klättra i rankningarna. Ett sätt att göra detta på är att ändra på hemsida så användarna snabbare hittar det de är ute efter.
Varför är detta bra?
Jo, för om användarna snabbt hittar det de är ute efter så blir de tillfredsställda och detta, i sin tur, kommunicerar till Google att din hemsida matchar användarnas sökavsikt. När du matchar sökavsikten så kommer du belönas.
“Hemsidor som snabbast matchar sökavsikten ökar i SEO rankning”
Hur gör man då för att bättre matcha sökavsikten? Ett enkelt sätt är att skapa en platt struktur på hemsidan. Det innebär att de sidor som är mest besökta och viktigast även är lättast att hitta, det vill säga, det tar minst antal klick för att komma dit.
Matcha sökavsikten med 3-klick regeln
Ganska länge har man inom SEO-världen pratat om att man bör eftersträva att leva upp till “3-klick regeln”. Det innebär att alla sidor som är viktiga för både användaren och din hemsida bör inte vara med än 3 klick bort från startsidan. Med denna webbplatsarkitektur vill du visa för sökmotorer hur pass viktiga vissa sidor är. Lyckas du uppnå 3-klick regeln blir hemsidans webbplatsarkitektur platt.
Nå 1 miljon sidor på 3 klick
En pyramid är ett klassiskt exempel för att illustrera detta.
Tänk dig att toppen av pyramiden är din startsida. På startsidan har du 100 länkar som leder till 100 sidor. Varje utav dessa 100 sidor har sedan 100 länkar på sig, som i sin tur leder till ytterligare 100 nya sidor. Om du fortsätter en nivå till kommer du inse att du tack vare “3-klick regeln” lyckas nå 1 miljon sidor genom bara 3 klick. Nu är verkligeheten sån att långt ifrån alla hemsidor har 100 länkar på en sida, men exemplet är fortfarande bra.
Undantag till 3-klick regeln
Även om 3-klick regeln kan göra SEO underverk för vissa hemsidor finns det situationer då man inte ska använda regeln. Kommer du ihåg exemplet ovan som vi nämnde om pyramiden och om att 100 länkar på startsidan?
”Ibland vill man inte att alla länkar ska vara lika mycket värda”
Problemet är just att ha 100 länkar på en sida. Om du har det så berättar du för sökmotorer att “alla länkar är lika mycket värda”. Det kan i ganska många situationer (framför allt inom e-handel) vara viktigt att kunna organisera länkar bättre för att skapa en hierarki som passar kontexten.
“Skapa en hierarki som passar kontexten”
Låt mig förklara. Du kanske inte vill berätta att alla 100 länkar är lika mycket viktiga, du kanske istället vill berätta att 1-5 av länkarna är viktigare än alla andra. I dessa situationer kan du bli tvungen att frångå 3-klick regeln och skapa kategorisidor istället. Detta gör att eventuell länkkraft som du har till startsidan fördelas på dessa 1-5 länkar istället för alla 100. För rankningen innebär det de 1-5 sidorna (som länkarna går till) blir viktigast i Googles ögon och premieras i sökresultaten.
Granska djupet på klicken
Vill du få en bra översikt på hur många nivåer du har i webbplatsarkitekturen så brukar det bli enklare om du kan få en visuell bild. I de vanligaste SEO verktyg idag finns det möjlighet att få en visuell bild över hierarkier och djup på klicken.
Exempel på ett bra verktyg att använda är Screaming Frog. De har två funktioner som hjälper dig med visualiseringar:
- Crawl visualisations
- Directory tree visualisations
I grund och botten är dessa två typer av visualiseringar olika och kan användas på olika sätt i samband med att man analyserar webbplatsarkitekturen. Titta på videon här så får du några praktiska exempel: