SEO Webbplatsarkitektur – Anpassa efter användarnas sökavsikt

Sökmotoroptimering är alla aktiviteter vi gör för att få en hemsida att öka sin position på Google, och på så sätt få fler kvalitetsbesökare till en viss hemsida. Ett effektivt sätt att öka rankningen är att ändra på sin webbplatsarkitektur för att bättre matcha användarnas sökavsikt.

“Varför gör den här personen denna sökning på Google?”

Sökavsikt är avsikten med hela sökningen, och svaret på frågan: “Varför gör den här personen denna sökning på Google?” Först när innehållet på din hemsida matchar det användaren söker efter har du matchat sökavsikten. Det är först då användaren blir tillfredsställd.

“Sökavsikten bör vara i centrum”

Sökavsikten bör vara i centrum när du planerar webbplatsarkitekturen. Själva hemsidans navigering byggs ihop med länkar och hur du väljer att organisera olika element. Om din arkitektur är bra är det enkelt för användarna att använda och förstå hemsidan.

Viktiga frågor för att matcha sökavsikten

Vid konstruerandet av din hemsida är det bra om du ställer frågorna:

  • Vad är användarna ute efter?
  • Vad är det som är viktigt?
  • Hur relaterar de olika sidorna med varandra?

Dessa frågor är avgörande för hur väl hemsidan matchar användarnas sökavsikt. Genom en effektiv arkitektur kommer du att kunna ge dina besökare precis vad de är ute efter, på ett så smidigt och snabbt sätt som möjligt.

Organisera så att användarna snabbt hittar

Ordna menyer, länkar och texter så att användarna smidigt kan navigera sig fram på din hemsida för att hitta det de är ute efter. I vissa fall kan det även vara en god idé att organisera navigeringen kring teman och kategorier. Om det finns andra saker som också är viktiga för användarna (men inte lika viktigt som resten) så kan du ha dem kvar synliga men inte tillsammans med resten av navigeringen. Anledningen till att göra så här är för att ge användarna de som de vill ha först (dvs matcha sökavsikten).

Sökavsikten matchar & länkarna är tydligt organiserade

Genom att organisera hemsidans interna länkar (navigering) på ett tydligt och enkelt sätt gör du det möjligt för användarna att hitta det de söker så fort som möjligt. Ju tidigare de kommer i kontakt med det de vill ha så matchar du sökavsikten.

Ett sätt att ta reda på vad användarna är ute efter när de besöker din hemsida är att titta i hur era analytics-siffror ser ut. Vilka sidor är mest besökta? Vart spenderar användarna mest tid? Vad klickar de mest på? Etc.

Ge användarna det de tycker om mest

Siffrorna i analytics avslöjar vad som är viktigt för användarna. Försök därför att skapa en navigering som gör det så enkelt som möjligt för användarna att hitta det de är ute efter mest. Ifall analytics exempelvis visar att den mest besökta sidan i din webbutik är kategorisidan för “slipsar” så bör du försöka lyfta fram länken till sidan så mycket du kan i navigeringen. Ju tidigare du ger användarna vad de vill ha desto bättre.

Matchning av sökavsikt = Högre rankning på Google

Google vet vad användarna gör på din hemsida och vad de gör. Genom en smart webbplatsarkitektur kan du se till att ge användarna vad de är ute efter, och på så sätt matcha sökavsikten. Ju bättre och snabbare du matchar sökavsikten desto mer kommer du att bli belönad av Google i form av högre rankning.