SEO & Sökmotoroptimering: Hur du tar dig till toppen! (2020 Uppdaterad)

Här kommer du få lära dig hur du praktiskt kan använda modern sökmotoroptimering (SEO) för nå toppen av Google! Steg-för-steg kommer vi gå igenom hur du systematiskt kan arbeta för att implementera förändringar på din hemsida för att få fler besökare. Det här kommer du få lära dig:

Matcha sökbeteende – Hur du optimerar sin hemsida utifrån sökvolymer och sökavsikten som användarna har.

Innehåll – Hur du ska tänka kring ditt innehåll för att Google ska tycka om hemsidan

Titlar – Hur du skapar SEO titlar som leder till högre rankning och klick

Metabeskrivning – Hur du skriver metabeskrivningar som leder till fler klick

Rubriker –

Bildoptimering – Varför bildoptimering är så viktigt och hur du optimerar bilderna

Struktur på sidan

Internlänkning – Varför internlänkning är viktigt och hur du gör det på din egen hemsida

Kod/desktop

Internationalisering

Laddtider

URL-struktur

Länkar från andra webbplatser

  1. SEO Strategi – Vilken väg som snabbast tar dig till toppen
  2. Sökordsanalys – Vilka sökord du ska satsa på
  3. Sökavsikt – Hur du tillfredsställer användarna
  4. On-Page Optimering – Hur du optimerar på hemsidan
  5. Teknisk SEO – Hur väl din hemsida fungerar rent tekniskt
  6. Länkbyggande – Hur du bygger länkar till din hemsida

On-Page Optimering

Titlar

Titlar är viktigare än många tror och kan verkligen hjälpa dig att höja positionen på Google. Den stora frågan du kanske ställer dig är: Hur skriver man bra SEO titlar för att få både högre rankning och fler klick? Vi kommer gå igenom det, men först kanske vi borde gå igenom…

Vad är en titel?

XXXX XXXX XXXX

Hur du får flera att klicka på dina titlar

Företaget MOZ i USA har gjort en massa studier om titlar och upptäckt att de titlar som får fler klick än andra även tenderar att ranka högre.

“Fler klick leder till högre rankning”

Baserat på detta kunde de lokalisera 7 saker som du kan använda för att få fler att klicka på dina SEO titlar:

Siffror

Använd siffror i dina SEO titlar. Våra hjärnor är programmerade att leta efter saker som sticker ut ur mängden, och siffror är något som verkligen kan locka till sig användarnas ögon. Detta är bra då det ökar chansen att få ett klick.

Så här skulle det kunna se ut:

Och så här…

Datum

Datum är också siffror, fast mer specifika. Detta kan vara väldigt användbart för sidor vars innehåll är en färskvara.

Exempel på detta kan vara:

Använder du även vissa SEO verktyg så kan du ställa in så att datumet uppdateras automatiskt varje år utan att du behöver göra något.

Längd

Studier visar att längden på titlar som ger flest klick (högst CTR) är 50-60 tecken. Det viktiga här är att du får med rätt sökord i din SEO titel. Undersök därför sökvolymerna för respektive sökord innan du skapar titeln.

Om du exempelvis skulle sälja slipsar på nätet och märker att användarna söker på “röd slips” i Google så bör du ha med dessa sökord även i din titel:

Synonymer & varianter

Ha även med synonymer eller varianter av ditt sökord i titeln. Din sökordsanalys kanske visar att flest personer söker efter “byxor barn” och därför är det logiskt att optimera för dessa sökord. Samtidigt kan det även finnas många som söker på synonymer och varianter, som exempelvis “leggings barn“. För att inte missa dessa användare är det en bra idé att även baka in dessa dessa sökord tillsammans med ditt huvudsökord i titeln ( max 1-2 synonymer och varianter).

Så här kan du kombinera:

Call-to-action

Call-to-action är uppmaningar man gör för att få någon att göra något. I SEO titlar är det bra med uppmaningar för att få användaren att klicka på just din hemsida i sökresultaten.

Exempel på ord som går att skapa uppmaningar kring är:

  • Köp
  • Hitta
  • Ladda ner
  • Sök
  • Titta
  • Lära dig

Ord som uppmanar dig att göra något

När en användare träffar på dessa uppmaningar i en titel kan det öka chansen att de klickar på din hemsida i sökresultaten då de precis fått information om vad som väntar när de väl kommit in på hemsidan.

Exempel på hur det kan se ut:

Och även så här…

Exakt matchning av sökord

Ha med sökordet precis som folk skriver på Google. Om någon söker efter “barn leggings” ökar chansen att de klickar på din hemsida om din titel har med de exakta orden.

Här ser du exempel på hur det kan se ut:

Frågor

Gör om sökorden till frågor för att få fler att klicka. Om du exempelvis vill ranka på sökordet “SEO” skulle du kunna skriva: “Vad är SEO? – Allt du velat veta men inte vågat fråga”

Ett annat exempel är…