SEO Kurs

Är du intresserad utav att gå en SEO kurs? Ofta vet man inte vad kursen innehåller och vad man betalar för. Därför kommer vi här gå igenom hur en SEO-kursplan skulle kunna se ut. Vill du gå en bra och gratis kurs online så hittar du en här. Skulle du sedan vara intresserad utav att gå en live kurs har vi längre ner på sidan listat företag som erbjuder kurser i SEO.

SEO-kursplan

En SEO kurs brukar bestå utav flera moduler, och här ser du de vanligaste modulerna. Vill du läsa mer om respektive modul är det bara att klicka på dem:

Modul 1: Vad är SEO och varför är det viktigt
Modul 2: Hur sökmotorer fungerar
Modul 3: Hur Googles algoritmer fungerar
Modul 4: Vilka är Googles viktigaste algoritmer att ha koll på
Modul 5: Vad skillnaden är mellan White Hat & Black Hat SEO
Modul 6: Hur man använder viktiga Google-verktyg
Modul 7: Introduktion till Teknisk SEO
Modul 8: Förstå varför sökord är viktiga för SEO
Modul 9: De vanligaste typerna av sökord
Modul 10: Hur du gör en sökordsanalys
Modul 11: Introduktion till On-Page SEO
Modul 12: Hur du praktiskt sökmotoroptimerar på en hemsida
Modul 13: Introduktion till länkbyggande och varför det är viktigt
Modul 14: Bra SEO-verktyg att känna till
Modul 15: Introduktion till Lokal SEO
Modul 16: SEO för webbutik & e-handel

Modul 1: Vad är SEO och varför är det viktigt

Här går man igenom grunderna i vad sökmotoroptimering verkligen är, hur den påverkar företag och hur det i teorin fungerar. Den här modulen behövs som grund innan man gräver sig djupare in i ämnet.

Modul 2: Hur sökmotorer fungerar

Innan du börjar sökoptimera är det viktigt att känna till hur sökmotorer fungerar. Steg-för-steg får du lära dig hur processen ser ut från då en sökmotor upptäcker en sida, hur den spindlar, tänker och slutligen indexerar (för att synas i sökresultaten).

Modul 3: Hur Googles algoritmer fungerar

På nätet läser man ofta om hur Googles uppdateringar av algoritmerna påverkar olika hemsidor. I den här modulen går man in på djupet för att ge dig en förståelse om vad en algoritm verkligen är, varför de skapas, vad de faktiskt gör och hur det kan få en sån stor påverkan.

Modul 4: De viktigaste Google-algoritmerna att ha koll på

I förra modulen fick man lära sig vad en algoritm är och hur de fungerar. I den här modulen kommer man gräva djupare och berätta om Googles-algoritmer som har störst påverkan på din ranking. Du kommer få lära dig dess namn, när de skapades, varför de skapades och hur det påverkar en hemsidas ranking i sökresultaten.

Modul 5: Vad skillnaden är mellan White Hat & Black Hat SEO

Den här modulen är tillägnat för att ge en förståelse om olika tekniker för att sökmotoroptimera. Mer specifikt kommer du få lära dig om det som kallas för white hat och black hat SEO. Här lär du dig även om vad som är best practice när man optimerar och vad sökmotorerna anser är ett dåligt sätt att optimera (som kan se till att du får problem på sikt).

Modul 6: Hur man använder viktiga Google-verktyg

Google har flera bra verktyg och tjänster som är nödvändiga i ett professionellt SEO-arbete. I denna modulen kommer du att få lära dig hur du praktiskt använder verktyg, såsom Google Search Console och Google Analytics för att analysera sidor.

Modul 7: Introduktion till Teknisk SEO

Teknisk SEO är ett område som blir viktigare ju större hemsida du har. Om du exempelvis driver en e-handel med tusentals med produkter så kan den tekniska biten bli avgörande för hur högt dina sidor kan ranka. Därför kommer du i denna modulen få lära dig om vad teknisk SEO verkligen är och hur man får en hemsida indexerad och synlig för sökmotorer.

Modul 8: Förstå varför sökord är viktiga för SEO

Början och grunden för all sökmotoroptimering är sökorden. Därför kommer du i den här delen av SEO-kursen få lära dig vad sökord är och hur de påverkar en hemsidas rankning på Google.

Modul 9: De vanligaste typerna av sökord

I denna modulen får du lära dig om vilka de vanligaste typerna av sökord är och i vilka situationer du kan använda dem.

Modul 10: Hur du gör en sökordsanalys

Bra SEO-arbetet börjar alltid med en bra sökordsanalys. I den här modulen kommer du få lära dig praktiskt om processen att göra en gedigen sökordsanalys, från början till slut, inklusive vilka verktyg du kan använda och hur du ska tänka för att inte välja fel sökord.

Modul 11: Introduktion till On-Page SEO

Efter att du har gjort en sökordsanalys är det dags att applicera din kunskap om alla sökord som används i sökningarna. Det är därför denna modulen fokuserar på teorin bakom vad du ska optimera på en hemsida (det som kallas för On-Page SEO) samt hur du optimerar utifrån specifika sökord. Exempel på det man går igenom är titlar, rubriker, bilder och metabeskrivningar etc.

Modul 12: Hur du praktiskt sökmotoroptimerar en hemsida

Den här modulen fortsätter på föregående modul, men är mer praktiskt inriktad. Här kommer du få lära dig hur du praktiskt går in på en hemsida för att optimera en sida för sökmotorer. Steg-för-steg får du lära dig hur du optimerar viktiga element på en hemsida, vad du ska skriva (utifrån sökordsanalysen) och hur du ska tänka. Det är här du troligen kommer lära dig som mest om hur praktiskt SEO-arbete går till.

Modul 13: Introduktion till länkbyggande och varför det är viktigt

Här kommer du få lära dig om ett av de viktigaste områdena inom SEO, nämligen ”länkar”. I den här modulen kommer du få lära dig om hur länkar hjälper dig att ranka högre samt tekniker för hur du ska arbeta effektivt med länkbyggande, både med internlänkar såväl som externa länkar.

Modul 14: Bra SEO-verktyg att känna till

Det går inte att göra bra optimeringar om man inte har bra SEO-verktyg. Därför kommer man i denna modulen gå igenom alla viktiga SEO-verktyg som används på daglig basis. Exempel på verktyg är Ahrefs, SEMrush, Screaming Frog och många fler.

Modul 15: Introduktion till Lokal SEO

Lokal SEO är extra viktig för små- och medelstora företag. Därför kommer denna modulen att på en praktiskt nivå lära dig hur du ska tänka och optimera din hemsida för Lokal SEO.

Modul 16: SEO för webbutik & e-handel

I denna modulen kommer du få lära dig hur du sökmotoroptimerar din webbutik. Mycket av det du lärt dig i tidigare moduler är samma, men det finns ett par områden som är mer framträdande när man optimerar webbutiker. Därför har det skapats en specifik modul för bara e-handel. Du kommer praktisk få lära dig hur du ska tänka kring kategorisidor, produktsidor, produktbilder och mycket mer.

Det där var de vanligaste modulerna som en SEO-kurs kan bestå utav. Om du känner dig inspirerad och vill gå vidare med att gå en kurs kan du nedan hitta en lista på företag som erbjuder utbildning.

SEO kurs online

För dig som vill lära dig om ämnet på egen hand hemma så finns det en massa olika kurser du kan gå på internet, det finns bra bloggar att läsa och schyssta SEO-poddar att lyssna på. Om du inte vet vart du ska börja rekommenderar vi att du går en gratis online kurs som satts ihop av företaget MOZ. Den är väldigt bra och går igenom grunderna i hur du sökmotoroptimerar på ett modern sätt. SEO kursen erbjuds via plattformen Udemy och du kan hitta den genom att klicka här.

Företag som ger SEO utbildning

Adsight
Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm
info@adsight.se
08-611 00 71

Befound
Gustavsgatan 21
216 11 Limhamn
info@befound.se
070-556 40 82

Pineberry
Kungsgatan 55
111 22 Stockholm
info@pineberry.com
08-525 00 944

Raqs
Slottsbacken 8
111 30 Stockholm
hej@raqs.nu
08-559 24 343

SES Nordic
Postgatan 7
912 32 Vilhelmina
info@sesnordic.se
0940-125 55

TopVisible
Södra Förstadsgatan 23A
211 43 Malmö
info@topvisible.se
040-616 08 88

Viseo
Brännkyrkagatan 56
118 22 Stockholm
08-515 11 200