(Den här artikeln är en del i en serie som sammanfattar vad Google Search Quality Evaluator Guidelines är för något och hur det påverkar hur du arbetar med sökmotoroptimering)
När Google kommer till en ny hemsida så kan sökmotorn ingenting om din sida. Allt är nytt. Även hemsidans rykte, det besökarna säger om din hemsida, är nytt. För att kunna avgöra hemsidans rykte använder Google två källor: För det första så baserar dom hemsidans rykte på riktiga besökares upplevelser, och för det andra så lyssnar Google även på vad experter (auktoriteter) inom området säger om hemsidan.
Ditt rykte är viktigt
Varför är det viktigt för Google att veta vad en hemsidas rykte är? Jo för att det hjälper till att besvara på frågan huruvida hemsidan lever upp till sitt syfte eller inte. Om din hemsida exempelvis har ryktet av att ge de bästa ekonomiska råden så ger detta tydliga signaler till Google att du lever upp till hemsidans syfte – nämligen att hjälpa människor.
Det är bra att hemsidor skriver om sig själva och varför de är trovärdiga som källor, men om Google träffar på andra externa hemsidor som säger någonting annat (som går emot det du själv påstår) kommer Google i första hand att tro på de externa källorna.
Hur du undersöker en hemsidas rykte
Att undersöka en hemsidas rykte är lite som hur det är i det riktiga livet – det finns inte bara en källa utan man får triangulera. Du kommer få använda flera olika källor för att kunna avgöra en hemsidas rykte. Du kommer att få leta efter recensioner/omdömen, se vad experter inom området säger, vad som står i olika nyhetsartiklar och även andra externa källor. Ju fler som pratar gott om hemsidan desto tydligare signalerar det till Google om att hemsidan har ett bra rykte, vilket i sin tur signalerar om att hemsidan lever upp till sitt syfte om att hjälpa människor. Speciellt hemsidor som representerar branscher, och där branschexperter uttalar sig positivt om din hemsida, är väldigt starka signaler om att du har ett gott rykte.
Recensioner och betyg
Har du exempelvis kunder som regelbundet lämnar recensioner och betyg på din hemsida (oavsett vad du säljer eller skapar) så visar detta på att du hjälper folk. Så ju fler människor som lämnar positiva recensioner/betyg desto tydligare visar detta för Google att du har ett positivt rykte.
Olika källor för att kontrollera rykten
Eftersom personer som använder Google är människor är det viktigt att de källor som skriver om din hemsida även är skapad av människor. Kolla därför efter information som är skriven av riktiga människor och inte maskiner. Det finns aldrig bara en enda sida, utan du kommer få surfa runt på flera, såsom exempelvis blogginlägg, tidningsartiklar, diskussionsforum, recensionssajter, nyhetsartiklar, wikipedia och många fler.
Källorna behöver vara pålitliga
Det viktiga är att källorna är oberoende och pålitliga, men också att de säger något om en hemsidas rykte. Det kan exempelvis finnas en del hemsidor som har information om din hemsida, men som inte säger någonting om ditt rykte. Exempelvis kanske en extern hemsida har en länk till din hemsida, och det kanske även står lite kort info om din sida, men om det inte står något som är relaterat till ditt rykte så är den hemsidan orelevant. Detta betyder i sin tur att en del länkkataloger är orelevanta.
Recensioner och omdömen från kunder
En riktigt bra källa för att få reda på vilket rykte en hemsida har är deras kunder, och där recensioner och omdömen väldigt bra. Däremot är det även viktigt med både antalet och vad de faktiskt säger.
Det är exempelvis inte svårt att skaffa sig några recensioner, utan det svåra är att skaffa sig många recensioner. Sen får alla företag nån gång dåliga recensioner, så detta ska inte vara avgörande, däremot är det viktigt att man i dessa fall går in och läser vad kunderna faktiskt skriver. Om kunderna klagar lite på kundservicen så väger detta inte lika tungt som exempelvis när kunderna berättar om hur företaget lurar dem på något sätt. Så tänk på att få så många recensioner/omdömen som du bara kan (antal är viktigt) men det är också viktigt vad kunderna skriver i sina recensioner. Det är klart att man inte kan göra alla kunder nöjda, men det viktiga är att du inte lurar folk.
Hur du letar efter information om rykten
När du letar efter information om hemsidans rykte, leta efter källor som inte är skapade av hemsidan själva. Så titta inte på hemsidan själv eller sidor som den hemsidan kontrollerar, såsom deras egna facebook eller linkedinsidor. Gå istället efter oberoende källor, såsom artiklar, recensioner, diskussioner på forum.
Wikipedia
Wikipedia är också en bra källa, speciellt när du vill hitta information om företag, organisationer eller människor (notera att det i vissa wikipedia-artiklar står att informationen är för gammal eller att skribenterna på wikipedia inte är helt överens, och skulle detta ske så betyder det för dig att den källan inte är helt perfekt och att du behöver göra fler undersökningar). Andra bra källor kan vara olika recensionssajter. Där är det dock viktigt att du analyserar datan på rätt sätt. Hur kommer det sig att en hemsida har fått mycket höga poäng? Kan det vara att hemsidan gör ett bra jobb eller är det för att det är för få personer som recenserar? Låga poäng signalerar att de inte har ett gott rykte.
När du inte hittat information om en hemsida
Vad gör du när du inte hittar någon information om en hemsidas rykte?
Stora organisationer, stora företag eller kända personer borde du kunna hitta information om. Gör du inte det så är det något som är fel.
Däremot finns det en massa små organisationer eller företag som det inte alls står någonting om. Detta behöver däremot inte vara fel, för de kanske helt enkelt inte är en organisation som satsar på att ha en starkt närvaro på internet. Det kanske istället är en liten organisation som lever mycket på mun-till-mun. Skulle du träffa på en sådan hemsida, som saknar närvaro på internet, så säger detta faktiskt inget om huruvida hemsidan har låg kvalité eller inte.
Klicka på länken nedan för att fortsätta lära dig saker som du har nytta utav när du sökmotoroptimerar.