(Den här artikeln är en del i en serie som sammanfattar vad Google Search Quality Evaluator Guidelines är för något och hur du kan arbeta smartare med SEO)
Om du har läst våra tidigare artiklar i artikelserien och nu har förstått syftet med en hemsida så kan du gå vidare och börja utvärdera huruvida sidans huvudinnehåll är utav hög kvalitet eller inte.
Här kommer vi i detalj gå igenom vad som särskiljer sidor med hög kvalitet.
Karaktärsdragen som sidor med hög kvalitet har
Som vi förklarat tidigare uppfyller hemsidor sitt syfte om de hjälper hemsidans besökare på ett positivt sätt. Den stora frågan är nu “hur mycket” värde ska man ge sina besökare för att kunna just din hemsida ska anses vara bättre än konkurrenternas i Googles ögon? Utöver detta behöver du även se till att ett par andra saker också finns på plats för att din hemsida ska anses ha hög kvalitet.
Exempel på saker som finns på en hemsida med hög kvalitet är: EAT
Google E-A-T
Hemsidans innehåll visar att de är experter inom sitt område, de omnämns positivt av externa källor och när besökarna kommer in på sidan så känns hemsidan och dess innehåll som pålitlig.
Rätt mängd och hjälpsam titel
Det är nog många som ställer sig frågan “hur mycket innehåll ska vi skapa?”. Rätt svar är “tillräckligt för att besökaren ska vara nöjd”. Det går därmed inte att säga hur lång en text eller annan form av innehåll ska vara, för allting beror på besökarens förväntningar. Det viktiga är att du både ger svar på besökarnas frågor samt att innehållet du skapar är utav hög kvalitet. Utöver detta är det också bra om du har en titel som är hjälper besökaren att både förstå vad sidan handlar om samt att den är till hjälp för att hon ska kunna avgöra huruvida hon ska besöka din sida eller inte.
Vem är bakom hemsidan?
För att hemsidan ska kännas pålitlig är det bra om du har information som en besökare skulle vilja se för att kunna avgöra huruvida hemsidan är pålitlig eller inte. Som exempel kan det vara en god idé att skriva vem som äger hemsidan eller har skapat innehållet. Sen är det även sunt förnuft att visa upp annan information som är viktig för besökarna. Exempel på detta kan vara kontaktinformation, kundservicefrågor och hur reklamation och returer fungerar om du driver en webbutik.
Hur går ryktet?
Precis som i verkliga livet så snackar folk. För att din hemsida ska anses vara en auktoritet utifrån Googles perspektiv är det därför viktigt att andra externa hemsidor och källor pratar gott om din hemsida. Skulle du även ha vissa innehållsskapare som skapar innehåll för din hemsida kan det vara en god idé att se till att dessa personer också har gott rykte.
Hur mycket innehåll ska du skapa?
Det en del människor redan börjat förstå är att kvalitén på sidans huvudinnehåll är viktig. Faktum är att hög kvalitet på ditt huvudinnehåll signalerar en massa om din EAT till Google. Anledningen till detta är för att det krävs en massa kunskap, tid och talang för att skapa något utav hög kvalitet. Skulle du även driva sajter som har en massa information eller till och med nyheter anser Google att hög kvalitet är sidor som även har korrekt information samt även helst packas upp av den rådande konsensus som finns inom området. Ett sätt att visa detta på är med hjälp av källor från andra trovärdiga källor.
Alla sidor har olika syften och är byggda på lite olika sätt, men det alla sidor med hög kvalitet har gemensamt är att de vill hjälpa människor. För att du ska kunna göra det behöver sidan som helhet vara bra, och inte bara huvudinnehållet. Lek runt lite och fundera på om funktionaliteten lever upp till besökarens förväntningar och om de har det lätt att hitta det dom söker efter.
Först när du vet syftet kan du ta reda på vad hög kvalitet är
Först när du vet vad sidans syfte är kan du avgöra vad högkvalitativt innehåll är för den sidan. Här kommer ett par exempel på vad hög kvalitet är för några hemsidor:
- Om du vill att din informationssida ska ha högkvalitativt innehåll så borde informationen du skapar vara korrekt, bra skriven och omfattande. Med omfattande menas att du verkligen ska gå in på djupet och ge besökarna riktigt bra svar.
- Om du vill att din webbutik ska ha högkvalitativt innehåll borde du fokusera på att göra det riktigt enkelt för kunderna att hitta rätt produkter samt göra det smidigt för dem att handla hos dig.
- Om du vill att din underhållningssida ska ha högkvalitativt innehåll så borde du se till att ditt innehåll verkligen underhåller besökarna.
Vad din sida handlar om avgör allt
Det som med andra ord avgör hur mycket content du ska skapa och hur djupt, är vad din sida handlar om. Om det finns mycket att skriva om ett visst ämne kommer du behöva skriva mycket om du vill att Google ska se på sidan som högkvalitativ. Om det däremot är ett väldigt smalt ämne, där det inte finns mycket att säga eller skriva, så är det förståeligt om du inte skriver lika mycket som i ämnet där det finns mycket att skriva och säga.
Tydlig information om hemsidan
När du privat surfar in på en hemsida, skulle du själv inte vilja veta vem som ligger bakom hemsidan? De flesta vill nog det. Det är därför google anser att det är nödvändigt för din EAT att du tydligt hittar information om vem som är ansvarig för hemsidan. Om denna informationen skulle saknas kanske en del besökare inte känner att de kan lita på hemsidan.
Hur mycket information som ska finnas varierar från fall till fall
Hur mycket information som ska finnas om hemsidan beror från fall till fall. Skulle du exempelvis driva ett lokalt företag så är det extremt att hemsidan känns pålitlig, och därför är det bra om du har med tydliga kontaktuppgifter och berättar om vem som ansvarar för hemsidan. Banker, webbutiker eller andra företag som vill har pengar från kunder har samma behov – de behöver tydligt berätta hur kunder kan få tag på dem, samt annan nödvändig information.
Tänk hur det är för dig själv: När du är kund någonstans kommer du troligen vilja veta hur du kommer i kontakt med ett företag samt hur du löser vissa kundrelaterade problem som kan förekomma. Därför är det bra att ha bra kundservice också, och gärna ge kunderna så mycket information som de behöver för att snabbt kunna lösa problem själva och få svar på frågor så att de slipper kontakta företaget. Ju snabbare kunden får saker gjorda desto bättre.
På vissa hemsidor är det inte lika viktigt med kontaktuppgifter
Skulle det vara så att du driver en hemsida där du inte försöker sälja något eller vill ha kundernas pengar på något sätt, som exempelvis en humorsajt eller kanske en blogg om trädgårdsskötsel, så är det inte lika viktigt med kontaktuppgifter och kundservice-sidor. I dessa fall bör det minsta du har på sidan vara en email-adress. Ha åtminstone ett sätt som personer kan komma i kontakt med dig på.
Positivt rykte är bra för dig
När Google försöker att komma fram till hemsidans EAT så tittar sökmotorn på vad andra externa källor säger om din hemsida. Om de pratar positivt om din sida så ökar dina chanser att Google anser att din hemsida har hög kvalitet, vilket påverkar sidans EAT. Det är möjligt att få höga poäng även utan att andra externa källor pratar om dig, däremot skulle du ha en riktigt hög kvalitet på din hemsida och andra externa källor pratar illa om dig så kommer det drabba din sidas EAT negativt.
Din hemsida behöver en hög EAT
För att besökare ska kunna få värde av din hemsida behöver du leva upp till deras förväntningar, och rent SEO-mässigt ger det pluspoäng om du överträffa deras förväntningar. Ett bra sätt att göra detta på är att skapa ett riktigt högkvalitativt innehåll, och det bästa är att ett riktigt bra innehåll visar Google att du verkligen är en expert på ditt område.
Att vara en expert inom något ger dig på sikt auktoritet och gör att besökarna även börjar lita på det du säger. Däremot finns experter på alla möjliga hemsidor, och den viktiga frågan du behöver ställa dig själv när du utvärderar en hemsida är: “Vilken typ av expertis krävs för att den här hemsidan ska kunna hjälpa någon väl?”
Skulle du exempelvis skriva en hemsida i något ämne där vetenskaplig information presenteras i någon form behöver du se till att det är experter som skapar innehållet. Dessa experter behöver även representera den konsensus som redan finns på området.
Exempel på vad du kan göra för att öka din E-A-T
Om Oss
Se till att tydligt skriva när ni startade, vad besökarna kan förvänta sig att hitta på hemsidan samt varför ni är trovärdiga som källa.
Kontakt
Skriv alla information du kan tänka dig om hur kunderna ska kunna komma i kontakt mer er, såsom adress, telefon, email, karta, färdas kollektivt, öppettider, etc. Ju mer lokalt ert företag är desto viktigare är det.
Sida med information som har bäst-före
Om du har information på en sida som behöver uppdateras med jämna mellanrum för att vara av värde för besökarna så är det en god idé att skriva vilket datum sidan uppdaterades.
Sida med produkter
Gör det enkelt för dina besökare att hitta det dom söker, ha ett överskådligt sortiment och enkelt att köpa. Om du kan skaffa recensioner så är det till fördel, då det hjälper besökaren att avgöra huruvida de vill köpa produkten från dig eller inte.
Detaljerade informationssidor
För att öka sidans trovärdighet borde du ha med källor. Se exempelvis på Wikipedia-sidor – de som rankar högst på vissa sökord är fulla med källor.
Vill du fortsätta lära dig mer om hur du kan arbeta effektivare med SEO? Klicka på länken nedan.
Hur du får högsta poäng av Google för kvalitén på din hemsida