Sökordsanalys av kundens köpresa

Innan du sökmotoroptimerar din hemsida behöver du först skapa göra en sökordsanalys på kundens köpresa, det vill säga en lista med olika sökord som dina kunder söker på under de olika faserna i sin köpresa.

Hur man gjorde förr och hur man gör nu

Förr i tiden var det ganska enkelt som marknadsförare att kartlägga kundens köpresa. Då brukade kunden kronologiskt gå igenom en serie faser innan de handlar något från dig. Som marknadsförare visste man hur kunden skulle agera och det var mer förutsägbart. Idag däremot är mycket av detta förändrat, för nu går kunderna fram och tillbaka mellan olika faser i köpresan innan de förhoppningsvis handlar från dig.

Kundens digitala köpresa

Det går att dela in kundens köpresa i fem olika faser:

  1. Kännedom
  2. Övervägande
  3. Transaktion
  4. Ägande
  5. Merförsäljning

Kort genomgång av faserna

Kännedom
I denna fasen har kunden ett visst behov och söker svar på sina ganska så generella frågor. Kanske ska hon på en pardans och “vill veta vilka kläder hon ska ha på sig på en pardans”

Övervägande
I denna fasen vet kunden mer om vilka kläder man har på sig på en pardans och börjar nu att gå in på detaljerna om de olika klädesplaggen och tillbehören. Hon kanske söker på “klänning”, “hatt”, “högklackat”, “Versace”, “Ralph Laurens” etc. Hon är med andra ord lite mer specifik. Kanske vet hon vad hon ska ha på sig, kanske vet hon varumärket, kanske modellen. Det är med andra ord nu hon går in på detaljnivå.

Transaktion
I denna fasen sker själva transaktionen. Hon vet vad hon vill köpa och är aktivt på jakt efter dem. Detta märks på typen av hemsidor hon går in på.

Ägande/Konsumerande
I denna fasen har kunden redan köpt produkterna och äger dem. Nu när hon äger produkterna är hennes behov att hon kanske vill ha tips om allt möjligt kring produkterna (som hur man tar hand om dem, hur man använder dem, om det finns tillbehör etc).

Merförsäljning
I denna fasen kanske kunden har tröttnat på den köpta produkten och vill antingen sälja den eller så vill hon ha kvar den men vill ge den service så att den fungerar bättre.

I alla dessa faser har kunden olika behov och därför använder de också olika sökord när de letar efter information.

Sökord kunden använder under köpresan

För varje fast som kunden befinner sig på under köpresan så har hon olika behov, och därmed använder hon även olika sökord för att hitta information och få svar på sina frågor. Detta är något du behöver vara medveten om när du gör din sökordsanalys. Tittar vi på de respektive faserna skulle sökorden exempelvis kunna se ut som följande:

Kännedom

  • Kläder för pardans
  • Finkläder för dans
  • Skor för fest

Övervägande

  • Fodralklänning
  • Maxiklänning
  • Paljettklänning

Transaktion

  • Pris fodralklänning
  • Fri frakt Zalando
  • Rabattkod Nelly.com

Ägande/Konsumerande

  • Hur man tar hand om fodralklänning
  • Hur man går i en fodralklänning
  • Tvättråd fodralklänning

Merförsäljning

  • Reparera fodralklänning
  • Sälja fodralklänning

Som ni märker  finns det olika behov i respektive fas, och dessa behov gör också att kunden har olika sökbeteende beroende på vilken fas de befinner sig i. Detta är något du behöver vara medveten om när du gör en sökordsanalys över köpresan.

Exempel på vilka sökord kunder använder i köpresan

Hur många sökord en sökordsanalys innehåller

Det finns ingen riktig siffra att gå efter, utan allt beror på komplexiteten i din verksamhet. Vissa e-handelsföretag och resebyråer kan ha sökordslistor med 20000-30000 ord. Och sen efter att de har skapat denna lista börjar de kategorisera och gruppera dem. Att gruppera dem i respektive fas i köpresan är ett utmärkt sätt att få ordning på hela listan.

Din uppgift är att guida kunden vidare till nästa fas

När alla sökorden har kartlagts och grupperats så har du nu en bra grund att bygga vidare på. För nu när du har kartlagt allt kunden söker på under respektive fas kan du börja sökmotoroptimera genom att skapa innehåll för alla dessa faser. Se även till att det innehållet du skapar för en fas även effektivt slussar kunden vidare till nästa fas. Din uppgift som marknadsförare är att sakta guida kunden från fas till fas tills hon har genomfört ett köp hos dig eller agerat på ett sätt som du hoppas på.