(Den här artikeln är en del i en serie som skapats för att sammanfatta vad Google Search Quality Evaluator Guidelines är och hur det påverkar ditt SEO-arbete)
När du tittar på en sida och försöker att värdera värdet i det sidan visar upp i sitt huvudinnehåll kan det vara en god idé att även läsa hemsidan “Om Oss”-sida. Där brukar hemsidor skriva om varför de är trovärdiga som källa. Precis som med mycket annat är det viktigt att du även kollar om andra källor också pratar gott om hemsidan du är inne på. Om inte många gör det så säger det faktiskt en del om hemsidan du tittar på.
Hur du kommer till startsidan
Är det en bra hemsida så ska du som besökare enkelt kunna navigera dig fram. Du kanske exempelvis kom in via ett blogginlägg, men hur tar du dig vidare? Det är därför viktigt att sidan har tydliga knappar och vägar som besökaren kan klicka på för att komma till startsidan.
Vem är ansvarig för hemsidan
Vem är ansvarig och vem skapade sidan. Transparens är något som Google anser är viktigt när det kommer till hemsidor. Det är därför som de vill att det tydligt framgår exakt vem som är ansvarig för en hemsida. Är det exempelvis en viss person, ett företag eller förening etc? Du kanske exempelvis har märkt att på vissa nyhetssidor står det “Ansvarig utgivare” och namnet på den personen. Det minsta du kan göra är att skriva på din “Om Oss” vem som äger och/eller är ansvarig för hemsidan. Ibland kan det vara ett företag, och ibland en privatperson etc.
Vem har skapat innehållet?
Det stannar inte bara på information vem som är ansvarig för hela hemsidan. Google vill även att det ska framgå tydligt vem som har skapat innehållet på den specifika sidan du är inne på. Du kanske har sett på vissa hemsidor att det längst ner står “författare/skribent” och sedan namnet på personen. På vissa hemsidor, som exempelvis Wikipedia, står det inte alltid tydligt vem som har skapat innehållet. Här är det i alla fall bra om det står att det är en anonym användare som har skapat innehållet (så att du som besökare i alla fall vet det när du värderar värdet av innehållet).
Om oss, kontaktsida och kundservice
En del hemsidor vill inte ha kontakt med sina besökare och skriver ingenting om hur man kommunicerar med dem. Det Google vill är att du som hemsideägare tydligt berättar om hur en besökare kan komma i kontakt med dig. Kan de ringa dig? Maila dig? Komma till ditt kontor? Hur exakt ska de göra för att kommunicera något till dig?
Kan variera från hemsida till hemsida
Vikten av denna kontaktinformation varierar från hemsida till hemsida. Utav naturliga själv är det viktigare med kontaktinformation på hemsidor som säljer något (exempelvis webbutiker) eller hanterar pengar (exempelvis banker) än till exempel en hemsida där det står inspirerande citat eller en humorsida fylld med skämt.
Om problem skulle dyka upp är det viktigt att webbutikens eller bankens kunder ska kunna kontakta dem. Det är därför Google anser att de hemsidor som har denna information är utav högre kvalité än de som inte har det.
Finns all viktig information med?
Skulle det vara så att du driver en hemsida som hanterar pengar på något sätt, som exempelvis en webbutik, fundera på om du har en sida med alla viktiga frågor som en kund kan tänkas ha. Har du exempelvis skrivit om hur man returnerar en vara, reklamerar, får sina pengar tillbaka, får ett problem fixat, kommer in kontakt med er? Ibland kan det stå under “vanliga frågor & svar” och ibland står det under kundservice. Oavsett vart det står behöver informationen vara enkel att hitta och förstå.
Klicka på knappen nedan för att fortsätta lära dig om Google Search Quality Evaluator Guidelines.