Hur en sökordsanalys går till

En ordentligt genomarbetad sökordsanalys lägger grunden för en effektiv sökmotoroptimering. Det är därför du som marknadsförare behöver lägga lite extra tid på detta för att säkerställa att du analyserar alla relevanta sökord och försöka förstå hur dessa påverkar hemsidans rankning.

Varför ska du göra en analys

Innan du börjar med arbetet att kartlägga alla sökord kan det vara bra att vet varför du gör allt detta. Kanske undrar du varför du ska göra en sökordsanalys? Faktum är att den hjälper oss med ett par saker:

Insikter

Genom att göra en bra analys får vi insikter om kunden som vi kanskinte hade tidigare, såsom vilka behov hon har, vilka intressen och frågor hon har i huvud. Alla dessa frågor och behov behöver du sedan se till att besvara på hemsidan.

Förståelse

Med en korrekt sökordsanalys kommer vi att förstå vår marknads bättre. Vi kommer att veta mer om vår målgrupp samt att vi bättre kommer att förstå vad vi kommer att behöva göra för att locka kunder till våra produkter.

Kommunikation

Vi lär oss även mer om vilket språk som kunden använder i sin kommunikation, något som vi kan använda oss av när vi skapar innehåll till hemsidan.

Beslut

Rätt information gör även att vi kan ta beslut som är baserade på data från verkligheten.

När ska du göra en sökordsanalys?

Självklart är det bra att göra en alldeles i början, innan du börjar göra saker för hemsidan. Däremot är det även en god idé att regelbundet göra en sökordsanalys för att se till att din hemsida är uppdaterad för kundernas sökbeteende. Då studier visar att 15% av alla sökord är nya är det bra att regelbundet se till att ha koll på kundernas sökbeteende.

5 vanliga situationer då du borde göra en sökordsanalys:

  • När du ska skapa en sökordsstrategi
  • När du ska skapa en ny sida till hemsidan
  • När du ska optimera en befintlig sida
  • När du vill hitta tomrum i hemsidans innehåll inom specifika ämnen
  • När du vill hitta inspiration till nytt innehåll

Hur processen ser ut

Processen för att skapa en sökordslista består utav 6 olika steg: Samla in, gallra, volymer, konkurrens, potential och intention. Här kommer vi att försöka dyka in lite mer ingående i varje steg så att du vet vad du gör i respektive steg.

  1. Samla in: Först samlar du in alla sökord som du anser är intressanta för dina kunder. Börja därför med att skapa en lång lista med ord. För att göra det enkelt kan du tänka riktigt brett och även brainstorma. Exempel på verktyg som kan hjälpa dig i ditt arbete i denna fas är: Googles sökordsplanerare, Keywordtool.io, Google Trends och även Google Search Console.

  2. Gallra: Nu tittar du på de sökord som finns och försöker ta reda på vilka som är relevanta för ditt företag. Enklast är om du försöker se om sökorden stämmer överens med innehållet som redan finns på hemsidan eller om dessa ord kan finnas på en sida vi kommer skapa i framtiden. Man kan ha olika mål med en hemsida, men alla ord man optimerar för är inte alltid bra ord. Även om de kanske ger fler besökare så kanske konverteringarna är låga. Försök därför att inte ha för breda ord utan mer specifika ord som är relevanta för din hemsida.
  3. Volymer: Sedan tittar du igenom alla sökvolymer som finns för att se till att du får tillräckligt med sökningar på sökorden för att det ska vara värt att du optimerar för dem. När du tittar i Googles sökordsplanerare får du reda på i snitt hur många sökningar som görs på orden per månad. Omkring 70% av sökningarna är så kallade “long-tail”, det vill säga de består av längre sökordskombinationer och är därför ofta lite längre.

  4. Konkurrens: Nu när du vet mer om sökorden som är relevanta och sökvolymerna som finns är det dags att kolla på konkurrensen. Utvärdera dina konkurrenter på respektive sökord och försök att ta reda på om det är svårt eller enkelt att kunna ta sig förbi konkurrenterna i SERP:en. Det är främst de sökresultat som ligger längst upp som du behöver utvärdera för att det är dom som är starka. Kolla kvalitén på deras länkar, är hemsidan känd? Du kan även passa på att titta på de annonser som finns. Anledningen är att det finns en massa annonser innan kunden får se det organiska sökresultatet, och det kan vara en god idé att kolla där hur konkurrensen ser ut och om dessa kan tänkas stjäla kundens uppmärksamhet. Ibland kan det även bli aktuellt att annonsera själv där för att öka chansen att få kundens uppmärksamhet.
  5. Potential: Försök att se om du har en chans att ta dig förbi konkurrenterna samt se om sökordet växer (exempelvis genom att titta i Google Trends) för att se om orden har potential och framtid.

  6. Intention: Nu när du vet sökordet, volymerna och konkurrensen börjar det bli dags att fundera på varför kunderna söker efter dessa specifika sökord. Vad är deras intention när de söker på Google? Vad är dom ute efter? Alla kunder har intentioner och din uppgift är att förstå vad den är. För när du vet intentionen så kan du även gissa vart i köpresan som kunden befinner sig, vilket i sin tur gör att du bättre kan skapa innehåll som lockar kunder.

Olika typer av sökintention

Kunder gör sökningar på Google av olika anledningar, och ju mer du vet om deras intentioner desto bättre kan du skapa och anpassa ditt innehåll för att se till att kunden uppfyller målet med sin sökning.

Information Detta är ett av de vanligaste sökningarna. Kunden är helt enkelt ute efter att få svar på en fråga som de har.

Navigation – Kunden söker efter en specifik sida eller plats. Det kan vara att de exempelvis söker efter “H&M”, “Clas Ohlson” eller “Pizzeria Täby Centrum”.

Transaktion – Kundens intention är nu att komma till någon form av avslut. De vill köpa något eller genomföra någon form av aktivitet. Detta kan vara saker såsom “gå på bio”, “köpa kattmat”, “rabattkod Zalando” eller “ladda ner app”.